torsdag 5. november 2009

Ghana

Kom til Cape Coast i Ghana sent paa kvelden. Neste morgen dro jeg av gaarde til Elmina for aa sjekke ut et sykt gammelt slott som portugiserne bygde, og brukte til oppbevaring av slaver som skulle sendes av gaarde. Det saa saann her ut:



Dro tilbake til Cape Coast hvor det var enda et slott brukt til det samme:


Var ferdig midt paa dagen, og satte meg paa en buss nordover til Kumasi. Kumasi er hovedstaden til Ashanti-folket i Ghana. Noen venner av meg paa Jamaica stammer fra denne stammen, og jeg lovte aa sjekke det ut. Paa bussen traff jeg en dame som bodde i Kumasi, og var forlovet med en tysker. Hun inviterte meg med ut paa middag sammen med han, og det resulterte i at jeg fikk bo paa gjesterommet (vel, gjesteleiligheten) deres. Di va begge veldig trivelig. Han jobba der for et tysk selskap som bygde bussa i Ghana.

Dagen etter dro ae til palasset til Ashanti-kongen. Ae laerte en del om kulturen deres. Di va stein rik pga gull. Kongen hadde faatt gava fra alt slags folk som sto utstilt der, bl.a. Haile Selassie. Very nice. Kongen hadde et moete paa gang i en hall ved siden av, saa ae stakk en tur innom. Der satt et par hundre ashantia ikledd svarte kleda.


Vises ikke så godt, men kongen sitt der inne under en slags paraply

Ae dro tilbake og hengte med mine nye venna.


Dagen etter bar det av gaarde til Togo via Accra. Accra virka sykt nice. Folk va veldig trivelig. Ae dro innom en afrikansk restaurant, og di som va der kom og haandhilsa paa mae. Det virka ikke som om di va saa vant til aa se vestlige paa afrikanske restauranta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar